Encyklopedia objawów chorób - alfabetyczny spis
 
 

Ćwiczenia aerobowe

 

6 listopada 2013

|

Kategoria: Ćwiczenia

 
Ćwiczenia aerobowe

Ćwiczenia aerobowe są obecnie jedną z najpopularniejszych form rekreacji, a zarazem aktywności. Jest to także dobry sposób na zrzucenie paru kilogramów, czy poprawę samopoczucia. Jakie jeszcze korzyści możemy wyciągnąć z aerobiku i czy stwarza on jakieś zagrożenia?

Czym jest aerobik?

Właściwie większość aktywności możemy zaliczyć do ćwiczeń aerobowych. Muszą jednak spełniać kilka warunków. Przede wszystkim dane ćwiczenie musi być długotrwałe i o niskim stopniu wysiłku. Ich przeciwieństwo stanowią ćwiczenia anaerobowe, które są krótkotrwałe, ale bardzo intensywne.

Samo słowo aerobik oznacza „z powietrzem” lub „z tlenem”. Ważny jest więc oddech. Równomierne oddychanie pozwala nam trenować przez dłuższy okres czasu. W ćwiczeniach anaerobowych ważniejszy jest włożony w trening wysiłek. Aerobik nie wiąże się z tak dużą intensywnością, dlatego też może go trenować praktycznie każdy. Podczas ćwiczeń powinniśmy być w stanie prowadzić krótką konwersację.

Zalety ćwiczeń aerobowych

Źródło: fotolia.pl

Aerobik jest nazywany także ćwiczeniami cardio. Nazwa ta nie jest bezpodstawna. Ćwiczenia aerobowe mają bowiem korzystny wpływ na prace serca. Dostarczanie mu tlenu w regularnych odstępach czasu korzystnie wpływa na jego pracę. Głównym celem aerobiku nie jest bowiem wzmocnienie naszych mięśni lecz dostarczenie tlenu do organizmu i rozruszanie go.

Oprócz serca, trening może mieć pozytywne skutki także dla reszty naszego ciała. Przede wszystkim warto wspomnieć, że ćwiczenia aerobowe to skuteczny sposób walki z otyłością lub nadwagą. Oczywiście warunkiem jest regularność ćwiczeń. Oprócz tego aerobik poprawia naszą ogólną kondycję, a także ułatwia zasypianie.

Ważna jest także kondycja psychiczna organizmu. Ćwiczenia tego typu poprawiają nastrój i umożliwiają relaks, co jest szczególnie istotne dla osób zmęczonych psychicznie po całym dniu ciężkiej pracy. Poprawie ulega także nasz nastrój. Po zakończeniu ćwiczeń możemy odczuwać satysfakcję i radość. Warto także wspomnieć, że tego rodzaju aktywność zmniejsza ryzyko wystąpienia depresji czy nerwicy.

Aerobik a anaerobik

Jak już zostało wspomniane, wszystkie ćwiczenia można podzielić na dwie główne grupy – aerobowe i anaerobowe. Pierwszy sposób oznacza przepływ tlenu przez organizm. Natomiast ten drugi to dosłownie ćwiczenie w sposób beztlenowy. Nie oznacza to bynajmniej, że w wypadku treningu anaerobowego nie oddychamy. Jednak oddech odgrywa tu znacznie mniejszą rolę. Jest on szybszy i bardziej płytki. Zastanówmy się, czy lepsze są ćwiczenia aerobowe, czy anaerobowe. Oczywiście wszystko zależy od sytuacji, stanu naszego zdrowia i celu, jaki chcemy osiągnąć. Jeśli zamierzamy zwiększyć naszą masę mięśniową, to z pewnością warto sięgnąć po bardziej intensywny anaerobik. Natomiast gdy naszym celem jest schudnięcie, to lepiej zdecydować się na mniej intensywny aerobik.

Pamiętajmy jednak, że oba rodzaje ćwiczeń są ze sobą powiązane. Profesjonalni sportowcy zawsze ćwiczą w obu tych kierunkach, kładąc większy nacisk na jedno bądź drugie, w zależności od uprawianej dyscypliny. Weźmy za przykład biegaczy. Długodystansowcy stawiają bardziej na aerobik, ponieważ potrzebują więcej kondycji. Natomiast sprinterzy kładą większy nacisk na anaerobik. Sprint wymaga bowiem bardzo intensywnego wysiłku. Jednak zawsze ten drugi rodzaj ćwiczeń jest potrzebny.

Zagrożenia ćwiczeń aerobowych

W większości nie jesteśmy sportowcami. Dlatego przeważnie wybieramy jednak ćwiczenia aerobowe, myśląc, że ich mniejsza intensywność stwarza mniejsze zagrożenie dla naszego zdrowia. Warto pamiętać, iż jest ono tylko z pozoru mniejsze. Poważny problem może stanowić dla nas przekroczenie bezpiecznej granicy, po której każdy dodatkowy wysiłek jest szkodliwy. Pamiętajmy, że nie należy przesadzać z intensywnością ćwiczeń. Często, chcąc osiągnąć lepsze rezultaty, przekraczamy granicę bezpieczeństwa. Wówczas nie tylko nie osiągniemy zamierzonego efektu, lecz także zaszkodzimy sobie. Zawsze warto wiedzieć, gdzie znajduje się kres naszych możliwości. Wtedy zminimalizujemy ewentualne zagrożenia do minimum.

Autor: Rafał Tomczak

 
 
Tagi: zalety aerobiku, aeroebik a anareobik, najlepsze ćwiczenia, zalety ćwiczeń, rodzaje ćwiczeń aerobowych, walka z otyłością, korzyści z aerobiku, jak ćwiczyć aerobik, co daje aerobik, regularne ćwiczenia, ćwiczenia na brzuch, ćwiczenia na nogi, ćwiczenia na pupę

Komentarze