Encyklopedia objawów chorób - alfabetyczny spis
 
 

Trening oddechowy

 

8 listopada 2013

|

Kategoria: Relaks i masaż

 
Trening oddechowy

Źródło: SmartPR

Metody świadomego oddychania to jedne z najpowszechniejszych sposobów polecanych w walce ze stresem. Należy jednak pamiętać, że pełnią one także rolę w zwiększaniu wydolności organizmu, poprawie jakości głosu oraz w procesach związanych z rehabilitacją osób dotkniętych schorzeniami układu oddechowego oraz mięśniowego.

Zdmuchnij stres

Zwolennicy metod relaksacyjnych, takich jak joga i związana z nią medytacja, przypisują świadomemu oddychaniu niebagatelny wpływ na walkę ze stresem. Wierzą, że wraz z wdechem wprowadzają oczyszczającą energię do swojego ciała, a wraz z wydechem wydalają z siebie wszelkiego rodzaju toksyczne myśli i zmartwienia. W tych metodach wydech powinien być 2 razy dłuższy od wdechu. Ma to kluczowe znaczenie w całkowitym oczyszczeniu płuc ze zużytego powietrza. Ćwiczenia oddechowe pozwalają ponadto na lepsze dotlenienie krwi i uspokojenie pracy mózgu, co daje poczucie lekkości i odprężenia.

Poprawianie wydolności

Badania dowodzą, że ćwiczenia oddechowe, mające na celu poprawienie wydolności mięśni oddechowych, korzystnie wpływają na zwiększenie wytrzymałości i kondycji ciała sportowca. Do wspomnianych mięśni należą: przepona oraz mięśnie międzyżebrowe. Ich rola sprowadza się do wytwarzania gradientu ciśnień pomiędzy jamą klatki piersiowej i środowiskiem zewnętrznym. W związku z tym, możliwy jest napływ natlenowanej krwi i dostarczenie tego pierwiastka do każdej komórki ciała. W przypadku gdy podczas ćwiczeń fizycznych zespół mięśni oddechowych ulega zmęczeniu, zmniejsza się także wydolność oddechowa osoby uprawiającej sport. To z kolei prowadzi do zmniejszenia ilości tlenu dostarczanego do wszystkich innych mięśni szkieletowych i ich szybkiemu męczeniu się. W tym celu wymyślono szereg urządzeń (m.in. SpiroToger® oraz POWERbreathe®). Mechanizm ich działania jest bardzo zbliżony do naturalnego procesu oddechowego, jednak wymaga od użytkownika większej pracy mięśni oddechowych.

Zasady dla efektywności treningu oddechowego

Istnieje szereg zasad, które powinny zaistnieć, żeby trening oddechowy można było uznać za prawidłowo przeprowadzony. Po pierwsze ćwiczenia takie powinny być wykonywane co najmniej 2 razy w ciągu dnia (najlepiej rano). Dla przykładu: po przebudzeniu, należy przeciągnąć się na łóżku, co powoli na rozpoczęcie pracy uśpionych mięśni. Potem należy wykonać głęboki wdech z wypchnięciem brzucha i rozszerzeniem klatki piersiowej i powoli wypuścić powietrze, wstrzymując oddech na 3-5 sekund. Ćwiczenie to należy powtórzyć ok. 5 razy. Kolejną zasadą jest wykonywanie ćwiczeń przed jedzeniem lub co najmniej godzinę po nim. Dodatkowo przed rozpoczęciem należy rozluźnić mięśnie szyi. Można to uzyskać poprzez naprzemienne skręcanie głowy w prawo i lewo, czy też okrężne ruchy głową. Co więcej należy zachować swobodną pozycję ramion i barków, bez czynnego unoszenia ramion. Nade wszystko nie powinno się wydychać całego nabranego powietrza, ani brać częstych wdechów, gdyż może to prowadzić do omdleń z niedostatecznej lub zbyt dużej ilości tlenu.

Typy oddychania w pracy z głosem

Zwody takie jak np. nauczyciel są często związane ze schorzeniami dotyczącymi krtani i strun głosowych. Wynika to zwykle z nieumiejętnego procesu formowania głosu. Uważa się, że prawidłowym torem dla pracy narządu głosu jest tor piersiowo – brzuszny, zwany także torem całościowym. Polega on na tym, że podczas wdechu następuje równomierne poszerzenie całej klatki piersiowej wspomagane niewielką pracą przepony. Zaleca się zwracanie uwagi na zmianę przyzwyczajeń oddechowych z typu oddychania piersiowego oraz brzusznego, występujących oddzielnie.

Trening oddechowy ma znaczące właściwości relaksacyjne, artykulacyjne, a także poprawiające wydolność organizmu. Nie bez kozery w sytuacjach stresowych liczymy w myślach do 10, jednocześnie głęboko oddychając. Lepsze dotlenienie mózgu usprawnia jego pracę i poprawia samopoczucie, dlatego też opanowanie ćwiczeń oddechowych staje się najlepszą i najtańszą, a przede wszystkim ogólnodostępną metodą na walkę z jesienną chandrą.

Autor: Marlena Podsiedlik

 
 
Tagi: prawidłowe oddychanie, jak oddychać prawidłowo, jak lepiej oddychać, jak lepiej się dotleniać, jak oddychać lepiej, treningi oddychania, trening oddechu, dotlenienie organizmu, jak dotlenić organizm, szybko się męcze, jak się nie męczyć, jak mieć więcej sił, co daje lepsze oddychanie

Komentarze