Encyklopedia objawów chorób - alfabetyczny spis
 
 

Jak poprawić kondycję?

 

11 kwietnia 2013

|

Kategoria: Sport

 
Jak poprawić kondycję?

Autor: Karl Zobel

Źródło: sxc.hu

Czujesz wciąż zmęczenie? Brak Ci chęci do aktywnego spędzania czasu? Jeśli przyzwyczaiłeś się do leniuchowania, zapomniałeś o zdrowej diecie i nie dbasz o swój wygląd, to najwyższa pora wziąć się w garść i zatroszczyć się o kondycję, bo to z nią masz problem... Wiosna tuż-tuż, więc obudź się z zimowego snu!

Kondycja znaczy zdrowie

Poprawiając kondycję zwiększamy wydolność serca, podnosimy próg tlenowy oraz pojemność płuc. Nie męczy nas wtedy już  bieg za odjeżdżającym autobusem czy pokonywanie kolejnych schodów, docierając z zakupami do mieszkania. Serce osoby ćwiczącej pompuje tyle samo krwi podczas jednego uderzenia, co w czasie trzech uderzeń serca tych, którzy z ćwiczeniami są na bakier. Wytrenowany organizm rzadziej dopadają choroby związane z wiekiem czy otyłością. Jest też mniej podatny na zawał serca. Również płuca są odporniejsze, szybko oczyszczają się z wydzielin, szybko dostarczają tlen i radzą sobie z infekcjami. Wysportowane ciało to nie tylko, coś czym można się pochwalić przed znajomymi, ale też ochrona przed kontuzjami.

Praktyczne porady

Na poprawę kondycji specjaliści zalecają godzinne umiarkowane ćwiczenia trzy razy w tygodniu. Co wcale nie oznacza, że należy rezygnować z treningu, jeśli czas pozwala nam tylko na krótsze np. 30 minutowe ćwiczenia. Badania dowiodły, że osoby, którym przede wszystkim zależy na pozbyciu się zbędnych kilogramów powinny ćwiczyć dłużej, lecz niezbyt intensywnie. Natomiast tym, którzy skupiają się na poprawie formy dobrze zrobi każdy, nawet najmniejszy wysiłek. Trzeba korzystać z nadarzających się na co dzień okazji.

Warto zamienić czasem jazdę autobusem na spacer lub można pomóc sąsiadce z zakupami czy z wózkiem z dzieckiem.

Przy treningu należy pamiętać też o regularności, która może przejść w końcu w przyzwyczajenie. Trzeba też skupić się na odpowiedniej diecie. W ustaleniu idealnego dla nas treningu i diety pomóc może trener personalny.

Posiłki osób aktywnych powinny być bogate w białko, węglowodany, minerały i witaminy oraz dostarczać odpowiednią porcję energii. Trenując należy pamiętać o śniadaniach- to najważniejszy posiłek dnia. Inne posiłki spożywamy w sposób regularny, nie podjadając pomiędzy nimi. Taka dieta musi być też lekkostrawna. O fast-foodach i tłustych pokarmach  zapominamy. Przy aktywnym stylu życia zwiększa się zapotrzebowanie na witaminę B, która odpowiada za metabolizm węglowodanów. Znajdziemy ją w kaszach i pieczywie. Niezbędne są też wtedy antyoksydanty, czyli witaminy A, C i E. Ich źródłami są świeże i suszone owoce, orzechy i nasiona słonecznika. 

W stosowanej diecie pamiętamy o wapniu, magnezie i żelazie. Ten pierwszy pierwiastek odnajdziemy w produktach mlecznych, magnez np. w migdałach, a za źródło żelaza uważa się czerwone mięso i pestki dyni. Pragnienie radzi się gasić sokami i wodą mineralną, a podczas samych ćwiczeń zaleca się pić napoje izotoniczne.

Dobra kondycja przekłada się także na nasze samopoczucie i pozytywne myślenie. Dotleniony mózg chłonie wiedzę i podejmuje trafne decyzje. Dobrą decyzją na pewno będzie zadbanie o kondycję, więc do dzieła!


Autor:

Kazimiera Magda
 
 
Tagi: sposoby na poprawę kondycji, zdrowie, sport, aktywność fizyczna, fast foody, suszone owoce, dieta, odżywianie

Komentarze