Encyklopedia objawów chorób - alfabetyczny spis
 
 

Zalety uprawiania joggingu

 

1 listopada 2013

|

Kategoria: Sport

 
Zalety uprawiania joggingu

Autor: Joshua Tan

Źródło: sxc.hu

Bieganie jest dość popularną formą sportu i rekreacji. Teoretycznie jogging różni się od niego intensywnością. Bieganie jest zdecydowanie bardziej wymagające i wymaga więcej wysiłku. Jogging jest zatem pewnego rodzaju lekką formą biegu. Jednak, dla ułatwienia, będę tu stosował oba pojęcia zamiennie, mając na myśli jogging. Obie nazwy oznaczają bowiem to samo ćwiczenie aerobowe. Skupmy się zatem na jego zaletach.

Jogging a utrata wagi

Bieganie jest jednym ze sposobów na zrzucenie zbędnych kilogramów. Regularny jogging pomaga pozbyć się nawet zaawansowanej otyłości. Każda tego typu aktywność spala tkankę tłuszczową, co pozwala na zmniejszenie ilości tłuszczu w organizmie. Ma to więc podwójnie pozytywny wymiar dla zdrowia.

Skupmy się jednak na samej utracie wagi. Odpowiednio dobrany program joggingowy pomoże nam się pozbyć nawet otyłości brzusznej, która wkracza już w granice choroby. Nie ulega zatem wątpliwości, że regularne bieganie pomaga nam w zrzuceniu wagi. Jest dobrym uzupełnieniem diety. Ruch i wysiłek dobrze bowiem współgrają ze zdrowym jedzeniem i pozwalają osiągnąć lepsze rezultaty.

Wzmocnienie odporności

Jogging jest także znakomitym remedium na przeziębienie i grypę. Oczywiście nie jest wskazane bieganie w trakcie choroby. Jednak regularny bieg pomoże nam zapobiec wystąpieniu tych schorzeń. Ryzyko zachorowania jest wówczas mniejsze o 33%. Jednak nadmierny wysiłek może przynieść wręcz odwrotny efekt. Wówczas mamy 6-krotnie większą szansę na złapanie wirusa. Pamiętajmy zatem o umiarze.

Bieganie daje nam także większą odporność psychiczną. Zmniejsza stres i ryzyko wystąpienia depresji. Podobnie jak inne ćwiczenia ruchowe, jest też wskazane przy różnego rodzaju chorobach umysłowych. Chorzy na nie często powiem popadają w obojętność i marazm. Jogging może pomóc w powrocie do aktywnego trybu życia, także pod względem psychicznym.

Inne zalety biegania

Poza tym co zostało już wymienione, jogging pomaga także w wielu innych obszarach. Warto wspomnieć, że bieganie wspomaga nasz sen. Po wysiłku fizycznym łatwiej zasypiamy. Sen ten jest też  dużo głębszy i rano czujemy się bardziej wypoczęci. Jednak nie można przesadzać. Nadmierny wysiłek bowiem może sprawić, że rano nadal będziemy czuli się zmęczeni.

Bieganie wzmacnia także nasze mięśnie i kości. Przede wszystkim rozwijają się nogi, ale także plecy i biodra. Warto także wspomnieć, że zwiększa produkcję dobrego cholesterolu (HDL), który pomaga usuwać zalegający w żyłach zły cholesterol (LDL). Zmniejsza to w znaczący sposób wystąpienie miażdżycy i zawału serca.

Aspekt psychologiczny joggingu

Bieganie potrafi wyzwolić w nas pozytywną energię, niezbędną do właściwego funkcjonowania. Pozwala nam to także myśleć pozytywnie i cieszyć się z życia. Badania dowiodły, że ludzie, którzy biegają, są bardziej szczęśliwi, niż ci, którzy nie uprawiają joggingu. Bieg daje nam także dużo satysfakcji, zarówno psychicznej, jak i fizycznej.

Pamiętajmy także, że jogging nie musi nas nic kosztować. Wystarczy założyć odpowiedni strój i wyjść na dwór, najlepiej do parku albo lasu. Można także biegać po mniej uczęszczanych ulicach. Nie potrzebujemy też towarzystwa. Można spokojnie biegać samemu. Nie musimy być także szczególnie wysportowani, co jest dużą zaletą, gdyż daje możliwość uprawiania tego sportu także ludziom starszym i nie w pełni sprawnym ruchowo. Pamiętajmy zatem, że regularny jogging może dać nam bardzo dużo, a kosztuje jedynie odrobinę wysiłku i czasu.

Autor:

Rafał Tomczak

 
 
Tagi: zalety joggingu, zalty biegania, korzyści z biegania, dlaczego warto biegać, bieganie, jogging, co daje bieganie, utrata wagi, odporność

Komentarze