Encyklopedia objawów chorób - alfabetyczny spis
 
 

Surowa dieta, czyli RAW Dieta

 

17 kwietnia 2014

|

Kategoria: Zdrowe żywienie

 
Surowa dieta, czyli RAW Dieta

Autor: Margan Zajdowicz

Źródło: sxc.hu

RAW dieta to w gruncie rzeczy spożywanie surowych posiłków. Nie chodzi tutaj oczywiście o mięso, ale o warzywa i nieprzetworzone owoce, które nie są również poddane obróbce termicznej, co może powodować ubytki witamin i innych korzystnych składników.

Dawno, dawno temu, kiedy nie było jeszcze komputerów, telefonów, a tym bardziej cywilizacji na współczesnym poziomie, człowiek jadał surowe produkty. Tak na początku ewolucji się odżywiał, dopiero po ujarzmieniu ognia się to poniekąd zmieniło jeśli chodzi o mięso. Jednak w diecie RAW najbardziej istotne są warzywa i owoce. To one jedzone na surowo, czyli nie poddane żadnej obróbce termicznej, takiej jak gotowanie czy pieczenie, zawierają w sobie ogromną ilość witamin, składników odżywczych i ogromny potencjał energetyczny. Dlatego nie ma nic lepszego niż świeża i zdrowa żywność.

Żywność poddawana obróbce traci na wartości, przykładowo przy pieczeniu lub gotowaniu na parze dochodzi do utraty enzymów w produkcie oraz do zniszczenia substancji odżywczych. Dzieje się to już przy 42° Celcjusza. Gotując na parze, temperatura osiąga nawet 100° C a przy pieczeniu dojść może nawet do 200°C. To oznacza, że produkty przetwarzane mogą utracić nawet od 60 do 90% swoich wartości i składników odżywczych. Obróbka termiczna powoduje szereg zmian w danym produkcie, przez co wytwarza nowe związki chemiczne nierozpoznawalne dla organizmu. Ten z kolei nie jest w stanie ich przyswoić. Można to określić jako spożywanie „pustego pokarmu”.

Przykładowe produkty w diecie RAW:

  • owoce – winogrona, jabłka, cytryny, banany, kiwi,
  • warzywa – czosnek, cebula, papryka, pomidor, szpinak, sałata, marchewka,
  • fasola i rośliny strączkowe,
  • ziarna – proso, owies, zboża,
  • produkty zwierzęce – surowe jajka, surowe ryby czy mięso,
  • oleje – oliwa z oliwy, olej z rzepaku, olej kokosowy z pierwszego tłoczenia,
  • zioła i przyprawy – papryka, cynamon, pietruszka, szczypiorek, sos sojowoy, ocet jabłkowy,
  • słodziki – surowy miód,
  • orzechy i nasiona.

Czy warto przejść na dietę RAW?

Gwałtowne przejście na dietę RAW nie jest wskazane. Organizm na co dzień przyzwyczajony jest do różnego typu pokarmu, poddanego wielu obróbkom termicznym. Warto to zrobić systematycznie w niewielkich ilościach. Tak by, organizm mógł spokojnie przyzwyczaić się do zachodzących zmian. Jeżeli mimo to, organizm będzie sprawiał problemy, to istnieje możliwość przejścia na dietę RAW, ale w 20% pozostać przy codziennej, tzw. też tradycyjnej diecie. Oczywiście zdrowej.

Odnośnie surowej diety, pojawiają się również liczne spekulacje, iż dla osób mieszkających w krajach, gdzie występuje okres zimowy, może pojawić się wyziębienie organizmu. Tego typu produkty, nazywane są letnimi, gdyż najlepiej przyswajają się właśnie w tym okresie. W zimie organizm potrzebuje dodatkowego źródła ciepła, a żywienie się głównie surowymi i zimnymi produktami może tego zapotrzebowania nie zaspokoić. Wszystko zależy jednak od organizmu. U jednej osoby organizm może bardzo szybko się przyzwyczaić, podczas gdy u innych zimową porą, może wystąpić nawet wyziębienie. Dlatego zawsze zaleca się kontrolne wizyty u lekarza, aby tego typu sytuacjom zapobiec.

 
 
Tagi: warzywa i owoce, surowe warzywa, surowe owoce, jedzenie surowych rzeczy, czy surowe rzeczy są najbardziej zdrowe, RAW dieta, dieta RAW, co to jest RAW, czym jest RAW, co to jest dieta RAW, czy surowe jest zdrowe, surowe ryby

Komentarze